Na trhu je množstvo rôznych športových drinkov, ktoré obsahujú veľa cukru navyše. Môže to byť náročne a odstrašujúce si vôbec začať z ponuky vyberať a to hlavne keď ani nevieš s presnosťou určiť, či daný nápoj pre teba bude prospešný. Na začiatok je dobré riadiť sa dvoma základnými pravidlami:

  • Ak trénuješ MENEJ ako 1 hodinu, voda je všetko čo potrebuješ na to aby si sa udržal hydratovaný
  • Ak trénuješ VIAC ako 1 hodinu, športové nápoje alebo obyčajná sirupová voda ti môže pomôcť prekonať sa a trénovať naplno až do konca. Popri dopĺňaní stratených tekutín dokážu tieto nápoje doplniť aj potením vylúčené elektrolyty ako sodík, draslík, horčík.

Ako to teda je s dopĺňaním minerálov?

Iontový nápoj musí obsahovať sodík a draslík. Podľa toho čo sme si doteraz povedali vieme, že potením strácame aj horčík. Horčík má ale tlmivé sedatívne účinky, a preto sa do športových tzv. ionťákov nepridáva, aby nedošlo k zníženiu výkonu športovca. Doplnenie horčíka sa realizuje až po skončení športového výkonu. Okrem draslíka a sodíka by mal správny iontový nápoj obsahovať ako hlavný energetický zdroj glukózu alebo repný cukor. Všetky ostatné zložky športového nápoja (vitamíny, vápnik, atď.) nemajú v nápoji žiadne opodstatnenie.

Poznáme tri druhy športových nápojov a mali by sme vedieť ktorý z nich v akej situácií použiť. Pozrime sa na to.

  1. Izotonický nápoj

Izotonické drinky obsahujú podobnú koncentráciu soli a cukru ako obsahuje ľudské telo. Rýchlo doplní stratené tekutiny potením a dodá zásobu sacharidov. Ide o najčastejšiu voľbu športovcov najmä pri stredne dlhých a dlhých výkonoch (behy, tímové športy).

  1. Hypertonický nápoj

Zo slova HYPER vieme vydedukovať, že sa jedná o nápoj, v ktorom je zákonite viac soli a cukru ako v ľudskom tele. Obvykle sa teda konzumuje po výkone a to na doplnenie sacharidov a glykogénových zásob vo svaloch. Hypertonické nápoje neslúžia tak dobre na doplnenie stratených tekutín. Môže sa rovnako využiť pri extrémne dlhých výkonoch, ale musí sa využívať spolu s izotonickými nápojmi na doplnenie tekutín.

  1. Hypotonický nápoj

Hypotonický nápoj je presným opakom Hypertonického. Obsahuje v zložení menej soli a cukru ako obsahuje ľudské telo a teda dokáže veľmi rýchlo doplniť stratené tekutiny. Slúži najmä pre športovcov, ktorý potrebujú doplniť tekutiny, ktoré potením stratili, ale nepotrebujú dopĺňať glykogénové zásoby (napr. gymnasti)

Vieme ti povedať návod, ako si vyrobiť vlastný športový nápoj bez starostí a presne pre tvoju potrebu. Je to veľmi jednoduché!

Športový nápoj je veľmi jednoduché spraviť si svojpomocne. Do 1 litra vody pridaj 2 g kuchynskej soli (približne ¼ kávovej lyžičky); 0,5 g draslíka (vymačkať 1 grapefruit) a 60 g repného cukru (približne 1 polievková lyžica).

Ešte jednoduchšia varianta by bola do 800 ml vody rozmiešať 200 ml sladkého ovocného sirupu a pridať väčšiu štipku soli.

Nie je potrebné vedieť si vyrobiť vlastný drink. Je ale dôležité poznať jeho zloženie a dokázať si vybrať z množstva komerčných nápojov ten správny s ideálnym zložením pre tvoje potreby.

Ako je to s teplotou športových nápojov počas výkonu vzhľadom k teplote vonkajšieho prostredia?

Pri vonkajšej teplote nad 25 °C sa odporúčajú chladnejšie nápoje s teplotou okolo 10 – 14 °C bez kofeínu (kofeín dehydratuje). Ak je vonkajšia teplota medzi 10 °C a 25 °C, môžu studené nápoje obsahovať aj kofeín. Pri vonkajšej teplote 0 °C až 9 °C je najvhodnejšia teplota nápojov 14 – 18 °C. Pri teplotách pod bodom mrazu sa odporúčajú pri záťaži vlažné nápoje (20 – 25 °C). Horúce nápoje s cieľom zahriať organizmus sa odporúčajú až po skončení športového výkonu, pretože by počas výkonu spôsobili nepriaznivú redistribúciu krvi v organizme.

Všetky dôležité informácie ohľadom tréningu a jedálnička získaš veľmi jednoducho, stačí, keď sa zaregistruješ k nám a získaš program RTP.

Zdroje: bupa.co.uk; diabetes.co.uk; Vilikus et al. (2015). Výživa sportovců a sportovní výkon. Praha Karolinum, Univerzita Karlova.

Mohlo by sa páčiť
Zdravé jedlo, ktoré si so sebou vezmeš kdekoľvek.7 benefitov a dôvodov prečo cvičiť mŕtvy ťah!

Okomentovať:

(nepovinné)

Napíš prvý komentár